barcode

11 11 2007

Projek terdekat aku terlibat dgn sistem yg menggunakan barcode… terlibat sedikit sahaja.. aku just perlu buat coding yg membolehkan xajax dpt digunakan dlm sistem tersebut…

Barcode scanner yang diperlukan dlm sistem ini.. Sebenarnya penggunaan barcode scanner ia berinteraksi dlm sistem ini adalah sama dengan keyboard…

Sebelum ni aku fikir tentu susah dan memerlukan apa2 utk membolehkan barcode scanner utk berinteraksi tapi tidak… dalam kata erti lain atau perkataan mudah semasa scanner membaca data atau code ia akan berlaku seperti menekan button submit… sama seperti menekan enter pada keyboard… so x ada masalah dlm pembangunan sistem apbl menggunakan barcode scanner…

Dalam sistem ini kami menggunakan bahasa php dan mysql… Library xajax juga digunakan utk mengelakkan banyak page di reload…





buah cupu

11 11 2007

“Buah cupu”… mungkin ada yg pernah dengar nama ini dan ada yang x pernah dengar.. tp yang tidak pernah dengar dan lihat pun ada…

Crita ini bermula semasa dok mkn tengah hari tadi… ada la sambal dlm semangkuk pinggan.. so, ramailah yg mkn coz rasanya x pedas dan sedap di makan…

Bila aku taste, aku rasa mcm dicampur dgn buah cupu.. so semua tertanya-tanya.. “buah cupu?” , ada ke?. x pernah dengar aku?… jumpa.. lagi la tidak pernah…

so ni gambar buah cupu… nama sebenarnya tidak diketahui tp biasanya orang kelantan panggil buah cupu.. ada juga org panggil buat mencupu…