BIOS checksum error

7 01 2008

Hari kedua bekerja dah ada kerja huuu3… tapi x pe masa ni la aku nak belajar dan tingkatkan ilmu aku ni…

Hari ni ada problem line internet… kejap ok kejap down masalah tul la…. tp akhirnya leh setle gak rupa2 nya modem dia problem… kena tukar baru ni….

Asal je ada masalah kena reset modem… asal je reset modem ada je masalah internet huuuu…. mcm2 la…

Sambil tu kena baiki sebuah pc ada masalah… bila on pc dia kuar

BIOS checksum error
deteching floppy drive a media
insert system disk and press key

Penyelesaian :

aku pun x pandai gak dan masalah apa.. aku cuma try dan jadi heee alhamdulillah la…

aku buka semua cam RAM, Graphic card dan network car… aku reset dia CMOS… aku cabut cable cd-rom, disk dan floppy disk… pastu aku pasang smula…. bila on ok heee heppynye aku :)…

pastu install window 2000 coz pc ni guna os win98… xleh guna winxp coz dia punya spec rendah da… zaman perang jepun dulu da..


Actions

Information

2 responses

7 01 2008
woopy_tree

kalau cmos/bios checksum error ni biasanya kene tukar batt cmos tu ..

biasa jdk ..

cabut smua cable dn reboot mngkin jd gak , tp utk temporary shj.. cuba tgk dlm 2-3 hari lg .. btui2 100% solve ker , atau prblm tu dtng balik ..

7 01 2008
g

oooo…. nampaknya kena tukar bateri cmos… problem tu dtg blk…. baiki2 ok blk…
terima kasih🙂..

Leave a Reply

